Najczęściej zadawane pytania - FAQ
     
  1. Czym jest usługa hostingu stron WWW na serwerach UG ?
     
	Usługa ta polega na udostępnianiu społeczności akademickiej przestrzeni na serwerach UG  pod strony Internetowe związane z działalnością akademicką.  Niniejsze FAQ jest przeznaczone dla użytkowników serwera.
     
  
  
  
  2. Kto i do jakich celów może uzyskać konto na serwerze ?
    
	
	- Strony konferencji naukowych
 
	- Strony projektów naukowych
 
	- Strony stowarzyszeń związanych z UG
 
	- Strony kół naukowych, organizacji studenckich
 
	- Strony organizacji ogólnouniwersyteckich
 
	- Strony domowe pracowników i doktorantów
 
	 
     
  
  
  
  3. W jaki sposób uzyskać konto na serwerze?
     
	Konta na strony WWW zakładane są na podstawie wniosku skierowanego do Zastępcy Kanclerza  ds. Informatyzacji UG (dr hab. Jacek Winiarski, prof UG).
     
  
  
  
  4. Co powinien zawierać wniosek o konto na serwerze ?
    
	
		- informację o przeznaczeniu konta
 
		- dane personalne i kontaktowe wyznaczonego opiekuna konta (status, email, tel.)
 
		- ilość potrzebnego miejsca na dysku, domyślnie 1 GB
 
		- proponowaną nazwę poddomeny w domenie ug.edu.pl lub własnej domeny
 
		- jeżeli potrzebny to prośbę o adres mailowy w domenie ug.edu.pl lub poddomenie (szczegóły pytanie 5)
 
		- prośbę o bazę danych lub dostęp do centralnego systemu CMS (WordPress lub Drupal)
 
		- podpis kierownika jednostki, projektu, konferencji lub opiekuna koła naukowego.
 
	 
     
  
  
  
  5. Na jakich zasadach mogę otrzymać adres mailowy ?
     
	Prośba o adres mailowy w domenie ug.edu.pl lub w poddomenie (nazwa@adres_strony.ug.edu.pl), 
	powinna być uwzględniona we wniosku o konto. Adres ten może być dedykowaną skrzynkę pocztową 
	lub przekierowaniem na istniejące już konto na serwerze UG.
     
  
  
  
  6. Jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują na serwerze?
    
	Korzystając z serwera należy bezwzględnie przestrzegać następujących zasad:
	 
	    - ochrona hasła (nie udostępniamy nikomu hasła, nie zapisujemy jawnie haseł na serwerze),
 
	    - logowanie na konto tylko za pomocą szyfrowanych protokołów (przesyłamy pliki za pomocą
 
                szyfrowanego FTPSa itd., tworzymy szyfrowane logowania do własnych paneli administracyjnych itd.), 
            - nie instalowanie zewnętrznego oprogramowania na serwerze bez zgody administratora
 
		(nie instalujemy żadnych terminali PHP, własnych instancji PHPMyAdmin),  
		z wyjątkiem własnych systemów CMS, które powinny być stale aktualizowane. 
	    - zaleca się korzystanie z centralnych systemów CMS (szczegóły pytanie 9)
 
            - w przypadku własnych lub CMSowych paneli administracyjnych stosowanie szyfrowanych połączeń
 
		https (szczegóły Pytanie13), 
	 
     
  
  
  
  7. Jak przesłać pliki na konto?
    
	Do przesyłania plików na konto służy usługa  FTPS, działająca na porcie  21.
	 Różni się ona od tradycyjnej usługi FTP wymogiem obowiązkowej autoryzacji TLS 
	( FTPS - AUTH TLS). Dlatego pliki kopiować należy tylko za pomocą programów klienckich FTP 
	z obsługą szyfrowanych połączeń FTPS. 
	Poniżej przedstawione są instrukcje konfiguracji najpopularniejszych programów do obsługi FTPS 
	(opis pojawi się po kliknięciu na nazwę danego programu):
	 
      
    
     
  
  
  
  8. Mój CMS wymaga usługi FTP do wgrywania pluginów itp. Co mam zrobić?
     
	Niektóre CMS-y (np. Joomla) wykorzystują usługę FTP do instalowania pluginów, tematów 
	i innych dodatków, lecz często nie potrafią skorzystać z usługi FTPS (jak bardziej zaawansowane CMS-y 
	typu WordPress). Dla potrzeb tych systemów uruchomiony został nieszyfrowany serwer FTP, 
	dostępny tylko lokalnie (z poziomu np. CMS-a), a niedostępny z zewnątrz. Osoby, które chcą skorzystać 
	z tej usługi, proszone są o kontakt z administratorem, gdyż dostęp do niej jest przydzielany indywidualnie.
     
  
  
  
  9. Dlaczego najlepiej skorzystać z WordPressa dostępnego na serwerze?
     
	WordPress udostępniany przez serwer daje webmasterowi dokładnie takie same możliwości edycyjne 
	jak samodzielnie zainstalowany na własnym koncie, a jest znacznie bezpieczniejszy i aktualizowany na bieżąco.
     
  
  
  
  10. Jak skonfigurować klienta FTPS w WordPressie?
     
	host: nazwa_strony.ug.edu.pl 
	user: nasza_nazwa 
	hasło: nasze_hasło 
	typ serwera: ftp (SSL)
     
  
  
  
  11. Jakie bazy danych są dostępne z poziomu serwera
     
	Na serwerze zainstalowany jest PHPMyAdmin, który umożliwia dostęp do bazy danych MySQL.
     
  
  
  
    12. Czy mogę korzystać z szyfrowanego połączenia HTTPS?
         
        Tak. Do każdego konta na serwerze ustawiamy szyfrowane połączenie HTTPS w domenie Uniwersyteckiej.  
        Co oznacza że wszystkie strony domyślnie uruchamiane są z certyfikatem i mają postać: 
        https://moja_nazwa.ug.edu.pl/cokolwiek. 
     
  
  
  
    13. Czy mogę uzyskać adres w domenie wydziału?
         
        Tak. Istnieje możliwość skorzystania z następujących subdomen UG: 
        biology.ug.edu.pl, biotech.ug.edu.pl, chemia.ug.edu.pl, fil.ug.edu.pl, historia.ug.edu.pl, 
        mfi.ug.edu.pl, ocean.ug.edu.pl, oig.ug.edu.pl, prawo.ug.edu.pl, wns.ug.edu.pl  
	 
        Uwaga: adresy w domenach ug.gda.pl i univ.gda.pl nie są wspierane przez Centrum Inforatyczne UG.
     
  
  
  
  14. Co z prawami zapisu plików przez serwer WWW?
     
	Serwer WWW jest tak skonfigurowany, aby zapis z poziomu stron HTTP lub skryptów PHP 
	odbywał się z prawami użytkownika, na którego koncie znajduje się strona.
     
  
  
  
  15. Dlaczego przez przeglądarkę nie mogę wylistować katalogu public_html?
     
	Ze względów bezpieczeństwa w katalogu public_html i jego podkatalogach zostało wyłączone 
	listowanie plików i katalogów. Aby je włączyć, należy w danym katalogu stworzyć plik .htaccess 
	z następującym wpisem:
  
	Options Indexes
  
     
  
 
  
  16. Dlaczego nie mogę wrzucić żadnych plików na serwer?
     
	Problem z dodaniem nowych zdjęć, obrazów, załączników lub wtyczek do strony, 
	oznacza że użytkownik przekroczył przyznany mu limit na serwerze.   
	Domyślnie każdy użytkownik podczas zakładania konta otrzymuje limit 1GB przestrzeni. 
	Prośbę o zwiększenie quoty z uzasadnieniem należy kierować do administratora, na adres mailowy: webhosting (at) ug.edu.pl
     
    
  
  
    
  17. Nie udało mi się zalogować kilka razy do panelu administracyjnego WordPress, a
 teraz nie ładuje się zawartość strony.
     
	Ze względów bezpieczeństwa serwer blokuje dostęp z komputera na którym dokonano 5 nieudanych próby 
	zalogowania się. Okres trwania blokady to 60 minut, po którym zalecamy skorzystać z funkcji odzyskaj hasło.
	 
    
  
  18. Czy mogę liczyć na pomoc ze strony administratora serwera przy wprowadzaniu treści na moją stronę ?
     
	Nie, ponieważ administrator serwera nie zajmuje się wprowadzaniem treści na strony. 
	 
   
  
  19. Komu zgłaszać prośby, pytania lub uwagi dotyczące kont na serwerze?
     
	Administratorowi, na adres mailowy: webhosting (at) ug.edu.pl
     
     |